Wie is wie in ons museum

Wie is nu eigenlijk Sjaak Greeuw

Een gezicht uit het Museum van de 20e Eeuw

Wie is nu eigenlijk Sjaak Greeuw

Vertel eens iets over jezelf.

Ik ben een echte Horinees, geboren op 8 februari 1955 in de Binnenblijfstraat. Ik kom uit een gezin van 6 kinderen, vier jongens en twee meisjes. Ik heb een tweelingbroer Guus die precies op mij lijkt, mensen vergissen zich nog wel eens.

Als 16 jarige ben ik begonnen als schilder, dit heb ik zo’n 20 jaar gedaan. Daarna ben ik als huismeester aan de slag gegaan bij de Woningbouwvereniging Hoorn, het huidige Intermaris. Later werd ik leefbaarheidsmedewerker.

Ik ben getrouwd met Ria en we hebben een dochter, Rozemarijn. We zijn alle drie gek op reizen, bij voorkeur naar verre bestemmingen.

Wat doe je in het museum?

Ik werk alweer zo’n 4 jaar als vrijwilliger bij de Technische Dienst van het museum. We doen allerlei klusjes, ik heb bijvoorbeeld de Berenboot gebouwd, geholpen met het bouwen van het LEGO-diorama, schilderen en van alles wat er voor de rest gedaan moet worden.

Wat was je leukste ervaring in het museum tot nu toe?

Het leukste is samenwerken met collega’s en ik vond het leuk om de Berenboot te bouwen. Eerst samen met Bram maar later alleen omdat hij vanwege ziekte stopte als vrijwilliger. Ik vond het een hele uitdaging, dit was voor de expositie 70 jaar KinderTV.

En natuurlijk de LEGO collectie ophalen in Wagenberg (NB). Dat was een hele operatie om de objecten heelhuids naar Hoorn te krijgen.

Ik hoop nog lang in het museum te mogen klussen, ik heb het erg naar mijn zin.

sjaak 1 sjaak 1
sjaak 2 sjaak 2
sjaak 3 sjaak 3
20230418_142053 20230418_142053